Onze verhalen
De kranten staan er bol van: voor het derde jaar op rij zitten er miljoenen vluchtelingen in de winter vast in tentenkampen. In Griekenland, Turkije of op andere plekken ‘in de regio’. Hele gezinnen zitten in koude tenten, in de modder, te verkleumen tot ze verder kunnen. Maar of die dag er snel komt? Dat is de vraag.
The Prime Minister of the Buddhist kingdom of Bhutan seems to be so scared of actual and perceived threats that he invested more than 3 million of the local Ngultrum currency in security arrangements for his new penthouse.
Sinds de Ayatollahs in 1979 de macht grepen in Iran, kwam het volk regelmatig in opstand. Toch is het deze keer anders, schrijft Peyman Yarian. ‘Iraniërs hebben genoeg van hun religieuze overheid.’
Veel vluchtelingen voelen zich verbonden met de Nederlandse steden waar ze wonen. Het is waar dat ze er zelf niet voor gekozen hebben om daar te wonen, maar ze voelden liefde voor de straten en pleinen van deze steden.
De islam vormt dikwijls een fundamenteel onderdeel van het leven van de mensen in het Midden-Oosten. In het verleden schepten Syrische intellectuelen vaak op over de gematigde religiositeit in hun land.
Hazem vertelt ons over zijn Nederlandse taalcoach die hem niet alleen de taal leert, maar zich ook veilig voelt in zijn nieuwe land.
In deze serie schrijft Salwa Zaher over de reis van Syrië naar Nederland. Met haar ervaringen wil zij Nederlanders laten zien welke dilemma’s ze tegen komt als statushouder, vrouw, moeder van twee kinderen en Syrische journalist in Nederland. In de eerste column schrijft ze hoe ze terugkijkt op haar vlucht uit het thuisland.
The journey from a dictatorship to a democracy grants the individual the chance to experience what is beyond the ‘refugee’ title… it is to be treated as a citizen.
Voor het Rijksmuseum in Amsterdam fotografeerde Anouk Steketee staatlozen in Nederland. Mensen die op papier niet bestaan, krijgen nu een gezicht.
Na een slopende asielreis en na een lang verblijf in de AZC’s krijgt de vluchteling een Nederlands huis. Dit is een geweldige overgang in zijn leven en een belangrijke test van zijn gevoelens.
Voordat we naar Europa kwamen en tijdens de tocht over ruige wegen en zeeën, begeleidde de Europese droom de meesten van ons: het veilige en gelukkige leven. We dachten dat Europa de plek was waar we al onze dromen gemakkelijk waar konden maken, maar na onze aankomst botsten we op een groot aantal obstakels. Europa is een paradijs, maar niet gratis.
Hoe je gevoelens worden als je ziet dat je stad door de oorlog al haar karakteristieken heeft veranderd? Somer neemt ons mee op een tour door de geschiedenis van Aleppo voor en tijdens de oorlog.
Hij vroeg: “wat doe je hier?” Sahar zei: “ik wachtte op jou en dacht dat we samen een sneeuwpop zouden kunnen maken.” Hij keek naar de kleine handen van Sahar die rood waren geworden van de kou.
In 2015 and 2016 thousands of Eritreans came to Holland. Almost all of them got a residence permit. Most Dutch people don’t know anything about Eritrea. Is there war? Why are people fleeing the country?
Wij horen nu als actief lid bij de club van verspreide volkeren en deze keer staan wij vooraan, maar we zullen niet altijd de koningen van de diaspora blijven.
Daar ben je dan, weggevlucht uit je thuisland, na vele omzwervingen door Afrika en Europa, eindelijk aangekomen in Nederland. Na maandenlang procedures te hebben doorstaan, wordt je statushouder en mag je meedraaien in de samenleving. Hoe doe je dat als je in je eigen land journalist was?
Homoseksualiteit is een ziekte, leerde Sara Mohammadi in Iran. Het kostte haar twee jaar om van dat vooroordeel af te komen. Een terugblik in vier scènes.
Ik kijk omhoog naar de wolken en zie een paar vogels. Plotseling besef ik me, dat ik mijn vader in de herfst verloor. Wat jammer dat ik die vogels niet kan aanraken.
Wat is het verschil tussen de droom van onafhankelijkheid voor Koerdistan en Catalonië?
Waarom ik juichte voor Syrië? Misschien is het nostalgie naar de dagen van voor 2011 en deze verdomde oorlog. Misschien is het omdat dit team een land vertegenwoordigt waarvan de vluchtelingen geen ander land hebben. Misschien is het een poging te ontsnappen aan het gevoel van vluchteling te zijn.
Rapper Massih Hutak (25) en qanunspeler Shaza Manla (13) traden op 21 oktober tijdens de Museumnacht in Den Haag. Het thema van de avond was ‘Freak like me’. Redacteur Salwa Zaher was erbij en sprak na afloop met beide muzikanten.
Op 2 november 2017 was het de ‘Internationale dag voor uitbanning van onbestrafte misdaden tegen journalisten’. Dit ter nagedachtenis aan Ghislaine Dupont en Claude Verlon, twee Franse radiojournalisten die in 2013 werden gedood in de Malinese stad Kidal.
In reactie op het groeiend aantal asielzoekers dat Nederland tot 2016 te verwerken kreeg, heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in dat jaar nieuw beleid ingevoerd. Hierdoor krijgen alle asielzoekers te maken met een verlengde procedure, die twee jaar of zelfs langer kan duren.
Dit verhaal maakt deel uit van de verhalenbundel ‘Awdat al-tafasil’ (De terugkeer van de details). In Syrië werd publicatie van de bundel niet toegestaan.