Onze verhalen

Sarah Alzalab (Jemen, 1992) vindt schoonheid in de onopvallende momenten van het leven. Als fotograaf streeft ze ernaar emoties en verhalen vast te leggen met haar lens. Ze heeft haar persoonlijke ervaringen met het leven in een vreemd land weten te vertalen naar aangrijpende fotografische verhalen die het hart raken en de blik verruimen. Fotografie stelt haar in staat ‘zichzelf te uiten en op een dieper niveau contact te maken met anderen’.

Met de tentoonstelling New Voices II in Atrium Den Haag (17 april – 10 mei 2024) presenteert RFG Magazine het werk van tien fotografen met wortels in vijf verschillende landen. Met hun foto’s dwingen de fotografen ons om door hun ogen te kijken naar Nederland. De beelden zijn soms intiem en teder, soms onthullend en confronterend, maar immer vanuit een verrassend perspectief: dat van de nieuwkomer.

Van 22 t/m 30 maart is Movies that Matter in Den Haag, een filmfestival dat de blik op mensenrechten verruimt. Een prominente film op het programma is Green Border van Agnieszka Holland. “Een spannend en indrukwekkend drama, dat licht werpt op de bittere en dodelijke gebeurtenissen aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen”, aldus filmmaker en -recensent Navid Nikkhah Azad. 

Russische mensen met een vluchtelingenachtergrond die vanuit Nederland op de Russissche ambassade willen stemmen, zetten daarmee mogelijk hun vluchtelingenstatus op het spel. Dat schrijft de Russische journalist Sergei Gorbunov. 

Heba Diab, een verpleegster uit Gaza, werkte in het enige ziekenhuis in Gaza dat is gespecialiseerd in de behandeling van kankerpatiënten. Eind oktober werd het ziekenhuis gebombardeerd door het Israëlische leger waardoor het niet meer operationeel is. Sindsdien verzorgt Heba gewonden in een kliniek.

De Haagse Fatima Mahmoud (20) organiseert een ‘pop-up café’ voor iedereen die geïnteresseerd is in Palestina. De eerste twee edities trokken honderden bezoekers.

Erdogans steun aan de Palestijnen is hypocriet, vindt Bahman Azarmidkht. Waarom presenteert Erdogan zich namens tweeëntwintig Arabische landen als verdediger van de Palestijnse rechten? Is dit niet slechts politieke manipulatie?

Op 3 maart vertoont de RFG KinoClub de documentaire ‘Selling a Colonial War’. Na afloop is er een vraaggesprek met de maker.

Op 4 februari werden voor de derde keer de Beste Nieuwkomer Spotlight Awards georganiseerd. De bedoeling van het evenement is om een ‘positieve golf’ te creëren rondom de verhalen van vluchtelingen. ‘Ik wil graag mét vluchtelingen praten in plaats van óver hen’, vertelt initiatiefnemer Mehrnoesh Forouzandeh.

De Syrische Salwa Zaher werd na dertien jaar herenigd met haar zus. De ontmoeting bracht dubbele gevoelens bij haar naar boven.

De leden van Erev Rav, een antizionistisch Joods collectief, organiseerden een Chanoekafeest om te reflecteren op Jodendom, zionisme en om Gaza te herdenken.

Met de overwinning van Wilders komt er definitief een einde aan het Nederlandse poldermodel, denkt Somer Al Abdallah.

De neoliberale Franksteins van de VVD creëerden een rechts-populistisch monster, vindt Goran Trkulja.

Essay: Om even te ontsnappen aan de nieuwsberichten over oorlog, brengt Saadat Mousavi een bezoek aan Den Haag. Maar in het Vredespaleis nemen sombere gedachten weer bezit van hem. 

Saadat Mousavi over Hamas, Israël en de oorlog in Gaza: ‘Zolang tirannie en extremisme mensen vernietigen en dakloos en ontheemd achterlaten, kunnen we daar niet onverschillig onder blijven.’

Op 30 november organiseren we voor de journalisten in ons netwerk een bezoek aan de redactie van RTL Nieuws, een van de grootste nieuwsredacties van ons land.

Pakistan wil 1,7 miljoen ongedocumenteerde Afghaanse vluchtelingen uitzetten naar het door de taliban bestuurde Afghanistan. Deskundigen waarschuwen voor een nieuwe humanitaire crisis.

De Afghaanse tv-presentator en producer Jalil Azad moest zijn familieleden achterlaten op het vliegveld. Zijn relaas.

De Palestijnse journalist Ismail Sayed woonde en werkte jarenlang in Gaza. Hij volgt de oorlog met afschuw. ‘De verhalen uit de Gazastrook zijn angstaanjagend.’

Sonia Azatyar heeft nog altijd nachtmerries over haar evacuatie uit Afghanistan. ‘In mijn dromen proef ik de bitterheid van het gehaaste afscheid van mijn familieleden, van wie ik al verschillende heb verloren.’

In Zuid-Soedan liep Opoka ‘Chris’ Arop Richard gevaar vanwege zijn kritische publicaties over mensenrechtenschendingen. Met hulp van een ngo vluchtte hij naar Nederland.

Bijna had hij zich laten omscholen tot timmerman. Maar dankzij een medewerker van het Arbeidsbureau keerde Sergej Kreso terug naar de journalistiek. Uiteindelijk werd hij documentairemaker.

‘Doordat ik altijd actief ben gebleven als schrijver slaagde ik erin om me te concentreren op nuttige, constructieve dingen in mijn leven. Ik kon mijn verdriet en woede en mijn zorgen parkeren.’

‘Journalisten vragen vaak naar toekomstplannen. Mijn enige plan is dat ik een Nederlandse burger wil worden. Dit is mijn nieuwe land. Verder zien we het wel.’

interview dossier

Cultuur

Film, beeldende kunst, theater en meer. Kunst en cultuur in alle vormen, vanuit RFG-perspectief. Lees meer

interview dossier

Fotografieproject New Voices

Maak hier kennis met het fotografieproject New Voices en haar fotografen. Lees meer

dossier

Persvrijheid

In samenwerking met 360 Magazine en Free Press Unlimited werkt RFG Media aan artikelen over persvrijheid wereldwijd. Lees meer

achtergrond dossier

RefugeeHelp

Artikelen over de Nederlandse cultuur en asielprocedures, gemaakt in samenwerking met RefugeeHelp (VluchtelingenWerk Nederland). Lees meer