Onze verhalen
Journalist Sergei Gorbunov verliet Rusland drie jaar geleden vanwege zijn angst voor politieke vervolging. Nu ziet hij hoe propaganda de vrijheid van meningsuiting heeft overwonnen en alle kritische stemmen gesmoord zijn.
Als je een verblijfsvergunning asiel krijgt in Nederland, moet je vaak lang wachten op een huis. En je weet van tevoren niet waar je gaat wonen. Eddie en Erica zaten in deze situatie. “De huizencrisis raakt iedereen.”
Via onder andere een museumbezoek, serie en een lezing van Naom Chomsky reflecteert journalist Saadat Mousavi over de staat Israël.
‘Arab Europa Podcast’ kent sinds de lancering van de eerste aflevering groot succes. De Jemenitische journalist Sufian Jubran neemt zowel de productie als de presentatie voor zijn rekening. Het project krijgt steun van diverse fotografen en mediaprofessionals in Nederland, en financiering van Jemenitische restaurants.
De verhalen die Ramy Weiss (33) uit Syrië hoorde over werk vinden in Nederland waren soms ontmoedigend. Toch heeft hij nu een baan gevonden als ingenieur. Hetzelfde beroep dat hij had in Syrië. “Je bent als vluchteling net zo geschikt voor werk als iemand uit Europa.”
‘In Iran zijn er twee soorten filmmakers, zegt Navid Nikkhah Azad. ‘Zij die bang zijn en zich onderwerpen aan de censuur van de overheid, en zij die geen zin hebben om de regels van de Iraanse overheid te respecteren.’
Op zondag 2 juni is er weer een RFG KinoClub. Met deze keer de premiere van de film No End, een zwarte komedie van Navid Nikkhah Azad.
Voor een land dat elke dag een stap terug doet op het gebied van persvrijheid en vrijheid van meningsuiting, denk ik dat we het beter kunnen hebben over ‘personderdrukking’ in plaats van ‘persvrijheid’, schrijft Mehmet Fırat Özgür
Pakistan wil af van alle ongedocumenteerde vluchtelingen. Dit treft bijna 2 miljoen Afghanen, die voor de Taliban waren gevlucht. Mohammad Naseer, die nu weer in Afghanistan is, maakt zich grote zorgen. ‘In Pakistan gingen mijn kinderen naar school. Niet alleen mijn zonen, ook mijn 10 jaar oude dochter.’
Nederlands-Palestijnse scholieren zijn erg betrokken bij de gebeurtenissen in Gaza, maar op school is er vaak weinig ruimte voor een gesprek over het geweld.
De pers aan de ketting leggen is meestal het eerste wat een totalitair regime doet om de macht te behouden. In Afghanistan bepaalt nu één man wat er naar buiten mag komen, schrijft de Afghaanse journalist Ghulamullah Habibi, die in augustus 2021 naar Nederland vluchtte.
De tentoonstelling Inside Outside ziet het licht op woensdag 17 april, in het hart van Den Haag, stad van vrede en recht. In het Atrium van het stadhuis presenteert RFG Magazine het werk van tien fotografen uit vijf verschillende landen. De expositie toont de fascinerende uitkomsten van het fotografieproject New Voices II.
Samer Ismail (Syrië, 1992) is een kunstzinnige ziel met een passie voor de camera, waarmee hij het leven om hem heen vastlegt. ‘Ik hou ervan om de wereld om me heen te ontdekken en nieuwe dingen uit te proberen.’
Parisa Akbarzadehpouladi (Iran, 1978) begon haar professionele carrière in Iran, waar ze voornamelijk werkte voor televisie en journalistieke uitingen, met een scherpe focus op de bevordering van vrouwen- en kinderrechten.
Fotograferen is voor Lugen Khzam een manier om haar ervaringen en emoties te delen zonder woorden. Haar foto’s, hoewel levendig en kleurrijk, omvatten vaak een element van introspectie en het verlangen naar verandering.
Eyas Matouk is een opmerkelijke fotograaf die de kracht van het beeld inzet om verhalen te vertellen, zowel van individuen als van gemeenschappen. Als kunstenaar combineert hij zijn diepe interesse in psychologie met zijn passie voor fotografie, wat resulteert in een viering van menselijke ervaringen en erfgoed.
Met haar camera, scherpe oog en een goed gevoel voor esthetiek streeft Maram Al-Salahi ernaar de universele menselijkheid vast te leggen en zichtbaar te maken. Ze gelooft in de kracht van het beeld om taal- en cultuurbarrières te doorbreken en om krachtige, verborgen verhalen te vertellen.
De delicate balans tussen de vergankelijkheid van het moment en de eeuwigheid van een beeld, daarnaar zoekt fotograaf Ayaz Saadatpour Vahid in zijn artistieke werk. Hij blijft zichzelf verder ontwikkelen met beelden die even tijdloos als doordringend zijn.
Ali Al Saleh (Syrië, 1990), deelnemer aan de expositie van New Voices II, vangt met zijn camera niet alleen momenten, maar brengt ook diepere sociale thema’s aan het licht.
Maria Bodrug (Moldavië, 1997) groeide op in een land dat is doordrenkt van culturele verhalen en tradities. Ze experimenteerde eerst met andere kunstvormen, van webdesign tot abstracte schilderkunst. Maar haar liefde voor de fotografie was altijd al groot: ‘Al lange tijd speelde ik met de gedachte om daar meer mee te doen.’
Voor Ouday Zaiter (Libanon, 1991) is fotografie een universele taal die iedereen kan begrijpen. Die overtuiging vormt de drijfkracht achter zijn werk, waarmee hij beelden wil creëren die het bewustzijn over sociale kwesties vergroten en diepere inzichten onthullen.
Dit jaar komt Jemen vooral in het nieuws in verband met de Houthi-aanvallen op schepen in de Rode Zee. Maar het leven van de gewone Jemeniet blijft daarbij volledig onderbelicht, schrijft de Jemenitische journalist Monif Aldarwish. ‘Het is er schrijnend en in het bijzonder voor de kinderen en jongeren in het land.’
Sarah Alzalab (Jemen, 1992) vindt schoonheid in de onopvallende momenten van het leven. Als fotograaf streeft ze ernaar emoties en verhalen vast te leggen met haar lens. Ze heeft haar persoonlijke ervaringen met het leven in een vreemd land weten te vertalen naar aangrijpende fotografische verhalen die het hart raken en de blik verruimen. Fotografie stelt haar in staat ‘zichzelf te uiten en op een dieper niveau contact te maken met anderen’.
Met de tentoonstelling New Voices II in Atrium Den Haag (17 april – 10 mei 2024) presenteert RFG Magazine het werk van tien fotografen met wortels in vijf verschillende landen. Met hun foto’s dwingen de fotografen ons om door hun ogen te kijken naar Nederland. De beelden zijn soms intiem en teder, soms onthullend en confronterend, maar immer vanuit een verrassend perspectief: dat van de nieuwkomer.